کد مطلب:38699
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:14
مداحان اهل بيت(ع) در بعضي روضهها ميخوانند كه برنامه كربلا را امام حسين(ع) در عالم ذر يا الست امضا نموده، آيا اين مطلب درست است و توهين به ساحت مقدس امام(ع) نيست؟
طبق روايات و هم چنين بر اساس معتقدات ما (كه معتقد به امام حضرت سيد الشهداء هستيم) تمام كارهاي ايشان از ابتدا حساب شده بوده و ايشان بي حساب و منطق و بدون دليل كاري نكردهاند. يعني نميتوانيم بگوييم فلان قضيه اتفاقاً و تصادفاً رخداده، بلكه همه اينها روي حساب بوده است. اين مطلب گذشته از اين كه از نظر قرائن تاريخي روشن است، از نظر منطق و روايات و بر اساس اعتقاد ما مبني بر امامت حضرت سيدالشهداء نيز تاييد ميشود.
آن چه مداحان اهل بيت در بعضي از روضهها ميگويند، روايتي است كه امام حسين(ع) فرمود: در عالم رويا جدم به من فرمود: انّ الله شاء ان يراك قتيلا؛(1) خداوند خواسته است تو را كشته ببيند
وقتي به امام اعتراض كردند كه چرا زن و فرزندان را به همراه خود ميبري؟
در پاسخ فرمود: انّ الله شاء ان يراهن سبايا ؛(2) خداوند خواسته است كه ايشان را اسير ببيند
بديهي است كلمه مشيت خدا يا اراده خدا در دو مورد به كار ميرود كه يكي را اصطلاحا اراده تكويني و ديگري را اراده تشريعي ميگويند.
اراده تكويني يعني قضا و قدر الهي كه اگر چندي قضا و قدر حتمي الهي به آن تعلق گرفت، معنايش اين است كه در مقابل قضا و قدر الهي كار ديگري نميشود كرد و آن حادثه اتفاق خواهد افتاد.
معناي اراده تشريعي اين است كه خدا اين طور راضي است؛ خدا چنين ميخواهد كه تو شهيد باشي؛ جدم به من گفته است كه رضاي خدا در شهادت توست؛ جدم به من گفته است كه خدا خواسته است اينها اسير باشند؛ يعني اسارت اينها رضاي حق است؛ مصلحت است و رضاي حق هميشه در مصلحت است و مصلحت يعني جهت كمال فرد و بشر.(3)
چنين مطلبي نه تنها درست است و توهين به ساحت مقدس امام حسين(ع) نيست، بلكه كمال و عظمتي براي امام محسوب ميشود، زيرا شهادت را كه مورد رضايت خدا بوده، با اختيار خودانتخاب كرده است تا با شهادت خود، اهل اسلام حفظ شود، يعني آنچه را كه رضاي خداوند بوده، با انتخاب و اختيار خود برگزيد، اما بسياري هستند كه در چنين جايي خواست? نفس را بر خواسته الهي ترجيح ميدهند.
اگر چه از مداحان نقل كرديد (كه امام در عالم ذر و عالم اَلَست ، برنامه كربلا را امضا كرده است) صحيح باشد نياز به تحقيق بيشتر دارد كه آيا چنين روايتي وجود دارد؟
بر فرض ثبوت چنين رواياتي بايد از نظر سند مورد ارزيابي قرار گيرد تا صحت و ضعف آن مشخص شود.
بر فرض صحت چنين رواياتي هيچ اشكالي ندارد كه امام حسين(ع) در عالم ذر برنامه كربلا را امضا كرده باشد كه با اختيار خود حادثه كربلا را در دنيا انتخاب كند و آگاهانه براي حفظ اسلام، شهادت را برگزيند و هيچ گونه توهين به ساحت مقدس امام وارد نميشود.
توهين در صورتي است كه امام مجبور به رفتن به كربلا و شهيد شدن باشد، در صورتي كه از ازل خداوند اراده كرده كه امام حسين(ع)و اصحابش بااختيار خود براي حفظ اسلام، شهادت را انتخاب كند و در اين راه ، جبر و اكراهي نبوده است.
پي نوشت:
1 - بحار الانوار، ج 44، ص 364؛ مقتل الحسين، مقوم، ص 195.
2 - همان
3 - مرتضي مطهري، حماسه حسيني، ج 1، ص 317.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.